پایان نامه شناسایی شیوه های اشتراک دانش در میان مشاوران مدارس
مقدمه:
اشتراک دانش، عنصر کلیدی برنامههای مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است (ریج ، 2005). اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی و سازمانی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و در نهایت به بهبود عملکرد فرد و سازمان میانجامد. بر این اساس است که سازمانها اشتراک دانش را تقویت و کارکنان خود را به این امر تشویق میکنند (کینگ ، 2001)چون افراد، بهطور معمول کاری را انجام میدهند که به انجام آن گرایش دارند، انتظار میرود افراد زمانی علاقهمند به اشتراک دانش باشند که گرایش مثبتی نسبت به آن پیدا کنند ( آژن و گائو ، 2004) اشتراک دانش، نیازمند تعهد بادوام، خلاقیت و فرایندهای یادگیری تعاملی است. بنابراین، شناسایی عواملی که بر گرایش افراد نسبت به اشتراک دانش مؤثر است، اهمیت بسیاری دارد و سازمانها باید توجه ویژهای به آن داشته باشند.
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه :
1-2- تعریف مسئله :
1-3- سئوالات تحقیق :
1-4- ضرورت انجام تحقیق :
1-5- اهداف تحقیق:
فصـل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه :
2-2- تعریف اشتراک دانش:
2-3- عواملی که بر اشتراک دانش تأثیر می گذارند
2-3-1- فناوری:
2-3-2- روابط میان فردی:
2-3-3- شبکه های اجتماعی:
2-4- عواملی که اشتراک دانش را متوقف می سازند:
2-4-1- موانع مربوط به نیروی انسانی در فرایند اشتراک دانش
2-4-1-1- کمبود زمان برای شرکت در فعالیتهای اشتراک دانش
2-4-1-2- عدم آگاهی نسبت به فواید و سودمندی اشتراک دانش
2-4-1-3- تفاوت در سطح تجربه و دانش
2-4-1-4- عدم اطمینان نسبت به ارزش و سودمندی دانش شخصی
2-4-1-5- عدم اعتماد میان کارکنان
2-4-1-6- فردگرایی
2-4-1-7-مهارت ضعیف در ارتباطات کلامی و نوشتاری
2-4-1-8-عدم تعهد فرد نسبت به سازمان
2-4-2- موانع مربوط به سازمان در فرایند اشتراک دانش
2-4-2- 1- فرهنگ سازمانی
2-4-2- 2- عدم حمایت از سوی مدیریت سازمان
2-4-2- 3- عدم اعتماد سازمانی
2-4-2- 4- ساختار سازمانی سلسله مراتبی
2-4-2- 5- فقدان راهبردهای اشتراک دانش
2-4-2- 6- فقدان نظام پاداش دهی و نظام های انگیزشی مناسب
2-4-2- 7- عدم امنیت شغلی
2-4-2- 8- پست شغلی نامناسب
2-4-3- موانع مربوط به فناوری در فرایند اشتراک دانش
2-4-3-1- عدم هماهنگی میان نظام های فناوری اطلاعات موجود و فرایند کاری و نیازهای کارکنان
2-4-3-2- انتظارات غیرواقعی کارکنان از فناوری اطلاعات
2-4-3-3- عدم آموزش کافی برای استفاده از نظام های فناوری اطلاعات
2-5- نظریات مرتبط با اشتراک دانش:
2-5-1-انتشار نظریه ی ابتکار:
2-5-1- 1- نظریه ی اشاعه ی در حوزه ی مشاوره و آموزش مشاور:
2-5-1- 2- شش اصل اساسی نظریه اشاعه ی خلاقیت:
2-5-1- 3-کاربرد نظریه ی اشاعه ی خلاقیت برای مشاوران مدرسه:
2-5-2- نظریه تبادل اجتماعی:
2-5-3-نظریه ی عملکرد عقلانی:
2-6- اشتراک دانش در آموزش:
2-7- فرآیند اشتراک دانش و مشاوران مدرسه:
2-8- مشاوران مدرسه چگونه فرآیند اشتراک دانش را انجام می دهند؟
2-9- توصیه های مربوط به اشتراک دانش:
نتیجه گیری:
فصـل سوم: روش تحقیق
تحقیق کیفی تجمعی (CQR):
مصاحبه های شخصی:
شرکت کنندگان:
مصاحبه ی گروه کانون:
وسایل:
بیان کردن، طبقه بندی و سکانس بندی سئوالات:
انتخاب و شکل گیری تیم تحقیقاتی:
تیم مبتکر:
تیم رمزگردان:
حسابرسان:
جمع آوری اطلاعات:
نقش رؤسای انجمن:
مصاحبه ها:
سئوالات آغازین:
سئوالات مقدماتی:
تجزیه و تحلیل داده:
تکمیل و بررسی رونوشت ها:
مرحله ی موجود در تحلیل و بررسی نمونه:
تحلیل و بررسی ترکیب:
مطالعه مقدماتی:
نمونه برداری:
رویکردها:
نتایج:
اصلاحات مطالعاتی:
فصـل چهارم: نتایج
زمینه ها و مقوله ها:
دلایل اشتراک دانش:
خدمات فعال «آماده برای ارائه»:
خدمات واکنش پذیر:
مزایا و پیامدهای اشتراک دانش:
یادگیری:
خدمات مشاوره ای بهتر یا گسترده تر:
ایجاد شبکه ی اجتماعی:
حمایت «پشتیبانی»:
تسهیل مشارکت در میان مدرسه و جامعه:
عواملی که بر اشتراک دانشتأثیر می گذارند:
شخصیت:
زمان:
نقش ها و وظایف فوق العاده:
مسئولیت پذیری:
تفاوت های انتقال و ارتباط:
روابط شخصی:
ترس از درک و شناخت:
اصل دانش:
حمایت اصلی «مدیر مدرسه»:
رهنمودها:
گردهمایی در تقسیم دانش:
فعالیت های گروه:
بحران یا نیاز:
قابلیت دستیابی:
وقایع اجتماعی یا تاریخی:
رازداری «محرمانه بودن»:
مدل ملی ASCA:
منابع بودجه:
محتوای تقسیم دانش:
موضوعات یا نگرانی های دانش آموزی:
منابع اجتماع «گروهی»:
همچنین:
سیاست ها و رویکردها:
احتیاجات مدرسه:
برنامه آموزشی 12-K:
مداخلات:
داده ها (اطلاعات):
رفتارهای تقسیم دانش:
ارائه ی دانش:
اشتراک دانشزبانی رسمی:
اشتراک دانششفاهی غیررسمی:
اشتراک دانشنوشتاری رسمی:
اشتراک دانشنوشتاری غیررسمی:
دانش با چه کسانی تقسیم می شود؟:
دبیران:
مدیران:
والدین:
همکاران مشاوره ای مدرسه:
آژانس ها:
شوراهای مدرسه:
دانش آموزان:
شوراهای منطقه:
روان شناسان مدرسه:
سازمان های حرفه ای:
کارکنان دفتر مرکزی:
آموزشگران مشاور:
فناوری استفاده شده برای تقسیم دانش:
کانال های ارتباطی بین فردی:
کانال های ارتباطی رسانه های گروهی:
کانال های ارتباطی دو سویه:
پیامدهای تقسیم نکردن دانش:
یأس «رنجش»:
استفاده کم بازده از زمان:
بررسی ثبات (پایداری):
فصل پنجم: بررسی اثرات
کانال های ارتباطی:
اتخاذ به خاطر دلایل اجتماعی، شخصی و روان شناسی:
همگونی:
مراحل تصمیم گیری:
مقولات انتخابگر:
نظریه ی تبادل اجتماعی:
نظریه ی عملکرد عقلایی:
منابع و ماخذ ندارد