مبانی نظری کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد سازمان
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 195
قیمت: : 25000 تومان
بخشی از متن:
مقدمه:
آن چه دنیای امروز را از دنیای چنددهه قبل سازمان ها متمایز می نماید، محیط ناپایدار و پیچیده، رقابت فزاینده، تغییر و تحولات سریع و توسعه ی روزافزون ارتباطات (شیخ زاده وبهرام زاده، 1387) و همچنین، تحولات شگرف دانش مدیریت می باشد که وجود نظام مدیریت عملکرد را برای سازمان ها اجتناب ناپذیر نموده است؛ به گونه ای که فقدان ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان (اعم از ارزیابی استفاد ه از منابع و امکانات، کارکنان، اهدا ف و استراتژ ی ها) به عنوان یکی از علایم و بیماری های سازمان قلمداد می شود. لذا، همه ی سازمان ها به نوعی درگیر مقوله ی ارزیابی عملکرد سازمانی هستند؛ اما آنچه که بر آن توافق امروزه، ندارند، چارچوب ها، روش ها و فرایندها می باشد (لوستائوس و همکاران، 2002).
سازمان ها در محیطی پویا، پر ابهام و متحول فعالیت می کنند. یکی از بارزترین ویژگی های عصر حاضر، تغییر و تحول شگرف و مداومی است که در طرز تفکر، ایدئولوژی، ارزش های اجتماعی، روش های انجام کار و بسیاری از پدیده های دیگرِ زندگی به چشم می خورد. سرعت این تغییرات، به گونه ای است که نمی توان منحنی تغییر را در بعد زمان ترسیم کرد؛ زیر ا پیشرفت و تحول، با شتابی بیش تر از سرعت ترسیم منحنی به وقوع می پیوندد. فراوانیِ تغییرات نیز که ساز مان ها با آن ها مواجهند از چنان فشار و نیرویی برخوردار است که هر نوع مقاومتی را درهم کوبیده و همه را با خود به جلو می برد. به عبارت دیگر وسعت و تنوع نیرو ی تغییر ی که بر پیکر سازمان های امروزی وارد می آید، به قدری زیاد است که برای آن ها چارهای جز انطباق و پاسخگویی وجود ندارند.
بررسی الگوهای مرسوم و علمی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها در جهان، بیانگر ضرورت توجه به نحوه ی عملکرد و کارآمدی و اثربخشی این عملکرد و توجه به اثرات عملکرد، در مورد دستگاه های دولتی می باشد. علاوه بر ضرورت توجه به ارزیابی مطلوب عملکرد سازمانی، توجه به نظامی که در قالب آن، هم ارزیابی به صورت مطلوب انجام گیرد و هم نتایج حاصل از ارزیابی به صورت مطلوب و در قالب یک سازوکار مناسب، تأثیرگذار باشد، یکی از مهمترین ضرورت های اثربخشی ارزیابی عملکرد سازمان ها می باشد.
فهرست مطالب:
2-4) بخش سوم: عملکرد سازمانی
2-4-1) مقدمه
2-4-2) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی
2-4-3) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی
2-4-4) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی
2-4-5) ابعاد ارزیابی عملکرد سازمانی
2-4-6) معرفی الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانی
2-4-7) روش ارزیابی متوازن
2-4-8) سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن
2-4-8-1) کارت امتیازی نسل اول
چشم انداز و مناظر چهارگانه BSC
2-4-8-2) کارت امتیازی نسل دوم
2-4-8-3) کارت امتیازی نسل سوم
2-4-9) مزایای کارت امتیازی متوازن برای مدیران استراتژیک
منابع و ماخذ