پروژه مدیریت دانش و کارکرد آن در زنجیره تامین
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 54
حجم فایل: 1274
قیمت: : 30000 تومان
بخشی از متن:
چکیده:
به طور کلی روند تغییرات جهانی، شرکتها را برای کاهش هزینههای عملیاتی و باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی وادار به استفاده از فرآیندهای جدیدی کرده است. دارائیهای نامشهودی همچون مدیریت دانش، و زنجیره تامین اثر مستقیمی بر روی موفقیت سازمانها دارد. امروزه با دگرگون شدن معادلات اقتصادی، رقابت بین شرکتی، اهمیت خود را از دست داده است و رقابت بین زنجیرههای تامین جهت ارائه حداکثر ارزش به مشتری، مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین سازمانها می بایست بکوشند، به صورت یکپارچه و هماهنگ با سایر اعضای زنجیره، قابلیت های رقابتی کل زنجیره تامین را بهبود دهند. در این مسیر، موضوع مدیریت یکپارچه سرمایه دانشی زنجیره تامین نیز چه در بهبود ویژگی های عملکردی زنجیره و چه در ارتقاء انسجام زنجیره اهمیت دارد. مدیریت دانش، یکی از مهمترین منابع رقابتی برای هر سازمان محسوب می شود، به نحوی که بسیاری معتقدند شرکتهایی که بتوانند هرچه سریعتر دانش را کسب و به مرحله کاربردی برسانند در یک بازار رقابتی، موفقتر خواهند بود. بعلاوه، مدیریت دانش از توانمندسازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین به حساب میآید. بهینهسازی و خلق ارزش در زنجیره تامین از رویکردهای جدیدی است که میتواند مزیت رقابتی پایدار برای شرکتها ایجاد کند. فعالیتهای ارزش آفرین و تمرکز بر آنها که بر اساس مدل پورتر ارائه میگردند، از اصول بهینهسازی بهحساب میآید و رعایت فاکتورهای این مدل میتواند در توسعه و بهبود زنجیره تامین مثمر ثمر باشد. استفاده نظاممند و سیستماتیک مدیریت دانش از کاتالیزورهای فرآیند بهینهسازی است.در این پژوهش در وهله ی نخست، به تشریح مفاهیم پیرامون مدیریت زنجیره تامین و سازوکارهای آن پرداخته سپس تعاریف، اهداف و خصوصیات مدیریت دانش به تفصیل ارائه می شود. در ادامه، جایگاه مدیریت دانش و کارکردهای آن در زنجیره تامین بیان شده و در انتها به جمع بندی مطالب و ارایه نتایج پژوهش می پردازیم.
فهرست مطالب:
چکیده
1- مقدمه
2- مدیریت زنجیره تامین و مفاهیم پیرامون آن
2-1- ماهیت زنجیره تأمین
2-2- تاریخچه زنجیره تأمین: سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین
2-3- تعریف زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین
2-4- نقش رابطه و مدیریت روابط در زنجیره تأمین
3- مدیریت دانش و مفاهیم پیرامون آن
3-1- مفهوم داده،اطلاعات و دانش
3-2- انواع دانش
3-3- هفت اهرم مدیریت دانش
3-4- مدیریت دانش و تعاریف آن
3-5- مفهوم مدیریت دانش
3-6- عناصر بنیادین مدیریت دانش
3-7- اهداف مدیریت دانش
3-8- اصول مدیریت دانش
3-9- مزایای مدیریت دانش
3-10- استراتژی مدیریت دانش
3-11- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش
3-12- توانمندسازهای مدیریت دانش
3-13- فرایند مدیریت دانش
3-14- مدلهای مدیریت دانش
3-14-1- دسته بندی مدلها
3-14-2- رده بندی مدلها
3-14-3- گروه بندی از منظر نوع دانش (ضمنی/آشکار)
3-14-4- مروری بر مدلهای اصلی
3-15- موانع مدیریت دانش
3-16- انواع منابع دانش سازمان
4- جایگاه و کارکردهای مدیریت دانش در زنجیره تامین
4-1- اهمیت مدیریت دانش در زنجیره تامین
4-2- فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تامین
4-2-1- کسب، خلق و تولید دانش
4-2-2- سازماندهی، نگهداری و انبار
4-2-3- انتقال، اشتراک و توزیع
4-2-4- استفاده، کاربرد و بهره برداری
4-2-5- فرآیند ارزیابی و بازخورد
4-3- دانش، خلق ارزش و بهینهسازی در زنجیره تامین
4-4- معماری سیستم مدیریت دانش زنجیره تامین
4-4-1- زیرسیستم ورود دانش
4-4-2- زیرسیستم ارزیابی دانش
4-4-3- زیرسیستم بسته بندی دانش
4-4-4- زیرسیستم پاداش مالی
4-4-5- زیرسیستم نقشه دانش
4-4-6- زیرسیستم چرخه سوال
4-4-7- زیرسیستم ارتباط دهی پویا
4-4-8- زیرسیستم ارزیابی وضعیت دانشی
4-4-9- زیرسیستم گزارش به مدیران
4-5- مراحل پیاده سازی نظام مدیریت دانش در زنجیره تامین
4-5-1- شروع پروژه
4-5-2- برنامه ریزی استراتژیک مدیریت دانش در زنجیره تامین
4-5-3- سازماندهی
4-5-4- اقدامات اجرایی
4-5-5- فرهنگ سازی
4-5-6- فناوریهای موردنیاز
4-6- مراحل ایجاد یک پایگاه زنجیره تامین بهینه و مدرن
4-7- مسائل و تنگناها در اجرای مدیریت دانش در زنجیره تامین
5- نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آتی
منابع و مراجع