بررسی-تأثیر-آموزش-پیش-‏دبستانی-بر-یادگیری-مهارت-روانی-حرکتی-و-سازگاری-اجتماعی-دانش‏-آموزان-ابتدایی
بررسی تأثیر آموزش پیش ‏دبستانی بر یادگیری مهارت روانی، حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش‏ آموزان ابتدایی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 150
حجم فایل: 141
قیمت: : 45000 تومان

بخشی از متن:
پایان نامه بررسی تأثیر آموزش پیش‏ دبستانی بر یادگیری مهارت روانی، حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش‏ آموزان ابتدایی

مقدمه:
موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کرده‏اند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه‏های مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.
در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحب‏نظران مختلف، مسیر تفکر و برنامه‏ریزی به سمت بارور کردن آموزش‏های پیش از دبستان، به عنوان پیش‏نیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بی‏شک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینه‏سازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز1، 1983؛ به نقل از مفیدی، 1375)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری از موسسه‏های آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینه‏های رشد شناختی و ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، 1375). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه2 (1374)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمة مهارتهای شناختی هستند.
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموز/ش و پرورش برمی خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می سازد. بنابراین لازم است که برنامه کیفی و کمی مناسب و در خور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیش‏دبستانی، با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود. اما پیش نیاز برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روش شناسی و مبنای نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گام‏هایی هر چند جزئی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود.

فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه
مقدمه
بیان مساله
ضرورت و اهداف تحقیق
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف و اصطلاحات
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم
تاریخچه آموزش پیش دبستانی
تعریف دوره پیش دبستانی
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی
اهداف دوره پیش دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان
تحول حرکت در کودکان دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی
سازگاری اجتماعی
روابط با همسالان
وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر
پیشینه پژوهش
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش
ابزار پژوهش
جامعه آماری
گروه نمونه و روش نمونه گیری
متغیرها
روش اجرای پژوهش
روشهای آماری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل نتایج
یافته های جانبی پژوهش
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث دربارة نتایج آن
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
منابع
ضمائم
فهرست جداول
جدول شماره 2- مقوله های اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی
جدول شماره 1-2- شاخص های رشد رفتار طبیعی
جدول شماره 2-2- مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون
جدول شماره 3-2- تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار
جدول شماره 1- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب جنسیت
جدول شماره 2- توزیع فراوانی آزمئدنیها برحسب گروه آموزش دیده و آموزش ندیده
جدول شماره 3- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب
جدول شماره 4- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب کلاس
جدول شماره 5-  توزیع فراوانی شغل پدر آزمودنیها
جدول شماره 6- توزیع فراوانی شغل مادر آزمودنیها
جدول شماره 7- توزیع فراوانی سطح تحصیلات پدر آزمودنیها
جدول شماره 8- توزیع فراوانی سطح تحصیلات مادر آزمودنیها
جدول شماره 9- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده در مهارتهای روانی ـ حرکتی
جدول شماره 10- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی و مؤلفه های آن در دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده
جدول شماره 11- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی
جدول شماره 12- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی
جدول شماره 13- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در سازگاری اجتماعی
جدول شماره 14- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در سازگاری اجتماعی
جدول شماره 15- مقایسه میانگینهای دختران و پسران در مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی
جدول شماره 16- مقایسه میانگینهای دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک سن در دو متغیر مهارتهای روانـی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی
جدول شماره 17- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک جنس در
مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی
جدول شماره 18- مقایسه میانگینهای  مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش  آموزان براساس وضعیت اشتغال مادر
جدول شماره 19- مقایسه میانگینهای مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس شغل پدر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 20- آزمون توکی برای تشخیص تفاوتهای معنادار بین میانگین ها
جدول شماره 21- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی براساس شغل پدر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 22- مقایسه میانگین های روانی ـ حرکتی کودکان براساس تحصیلات پدر با  استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 23- آزمون تعقیبی توکی برای تعیین معناداری تفاوت میانگین های روانی ـ حرکتی
براساس تحصیلات پدر
جدول شماره 24- مقایسه میانگینها در اسزگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 25- آزمون توکی برای مقایسه میانگینها در سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر
جدول شماره 26- مقایسه میانگین مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 27-  آزمون توکی برای مقایسه دو به دو میانگینهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر
جدول شماره 28- مقایسه میانگین سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه
جدول شماره 29- همبستگی بین زیرمقیاسهای سازگاری اجتماعی با یکدیگر و با مهارتهای روانی ـ حرکتی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.