کنترل کننده های دور موتورهای الکتریکی و تاثیر آنها بر روی بهینه سازی مصرف انرژی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 310
حجم فایل: 2602
قیمت: : 65000 تومان
بخشی از متن:
مقدمه:
امروزه ماشینهای الکتریکی نقش عمدهای در زندگی بشر دارند. مقوله الکترونیک قدرت نیز در تغذیه، بهرهبرداری و کنترل ماشینهای الکتریکی از اهمیت بسیار برخوردار است.میتوان گفت که دانش علمی وفنی این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند.
در این تحقیق توضیحاتی درتحلیل و تشریح کار ماشینها و عملکرد آنها و همچنین در شرایطی که با مبدلهای الکترونیک قدرت تغذیه و کنترل میشوند، در نوع خود شایدکم نظیرباشد. اصول مشترک و اساسی محرکههای الکتریکی (موتور مبدل تغذیه کننده آنها) را در بر میگیرد. موتورهای dc تغذیه شده با یکسو کنندههای کنترل شده و برشگرها، موتورهای القایی قفس سنجابی کنترل شده با اینورترها، کنترلکنندههای ولتاژ ac و سیکلوکنورترهای، موتورهای القایی رتور سیم پیچی شده با کنترل از طرف رتور. هر دو نوع سیستمهای کنترل حلقه باز و حلقه بسته بحث شدهاند.
در فصل اول درمورد موتورهای جریان سیستم DC بحث شده است که برخی از کاربردهای مهم این محرکهها عبارتند از: غلطکهای نورد را منابع فلزی، غلطکهای کاغذ، ماشینهای ابزار و موتورهای کششی نظیر قطارها.
در فصل دوم و سوم درمورد کنترل موتورهای DC با یکسوکنندههای قابل کنترل با برشگرها توضیح داده شده است و در فصل چهارم کنترل حلقه بسته محرکهای DC مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
موتورهای القایی بخصوص موتورهای قفس سنجابی مزایایی نسبت به موتورهای dc دارند که در مورد این موتورها در فصل پنجم بحث شده است.
کنترل موتورهای القایی با کنترل کنندههای ولتاژ AC و محرکههای موتور القایی کنترل شده با فرکانس در فصلهای ششم و هفتم به آنها پرداختهایم.
در فصل آخر نیز محرکههای موتور القایی رتور سیمبندی شده با کنترل قدرت لغزش بحث شده است.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: موتورهای جریان مستقیم DC
1-1 روابط سرعت گشتاور در حالت دایمی
1-2 روشهای کنترل سرعت
1-3 راه اندازی
1-4 حداقل نمودن تلفات در محرکه های DC سرعت متغیر
فصل دوم: کنترل موتورهای DC با یکسو کننده های قابل کنترل
2-1 مدارهای یکسو کننده قابل کنترل
2-2 یکسو کننده های با روش کنترلی مدولاسیون پهنای پالس PWM
2-3 کنترل جریان
2-4 کار چند ربعی محرکه های دارای یکسو کننده تمام کنترل شده
فصل سوم: کنترل موتورهای DC با برشگرها
3-1 روشهای کنترل
3-2 کنترل حالت موتوری یک موتور سری
3-3 ترمز ژنراتوری موتورهای DC
3-4 کنترل جریان
3-5 کنترل چند ربعی موتورهای تغذیه یا برشگر
فصل چهارم: کنترل حلقه بسته محرکه های DC
4-1 محرکه های سرعت متغیر تک ربعی
4-2 محرکه های سرعت متغیر 4 ربعی
فصل پنجم: موتورهای القایی
5-1 عملکرد موتورهای القایی 3 فاز
5-2 راه اندازی
5-3 ترمز کردن
5-4 کنترل سرعت
فصل ششم: کنترل موتورهای القایی با کنترل کننده های ولتاژ AC
6-1 مدارهای کنترل کننده ولتاژ AC
6-2 کنترل چهار ربعی و کار به صورت حلقه بسته
6-3 محرکه های بارهای پنکه ای یا پمپها و جرثقیلها
6-4 راه اندازی با کنترل کننده های ولتاژ AC
6-5 حداقل نمودن تلفات
فصل هفتم: محرکه های موتورالقایی کنترل شده با فرکانس
7-1 کنترل موتور القایی با اینورتر منبع ولتاژ
7-2 محرکه های اینورتر منبع جریان فرکانس متغیر
7-3 اینورترهای PWM کنترل شده با جریان
7-4 سیکلو کنورترها
فصل هشتم: محرکه های موتور القایی روتور سیم بندی شده با کنترل قدرت لغزش
8-1 کنترل استاتیکی مقاومت روتور
8-2 محرکه های استاتیکی شربیوس
8-3 محرکه های تغیر یافته کرامر
فصل نهم: تاثیر کنترل دور موتورهای الکتریکی برروی بهینه سازی مصرف انرژی
9-1 مقدمه فصل
9-2 مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی
9-3 موانع در سیاست گذاری انرژی
9-4 انتخاب موتور مناسب
9-5 تطابق موتور و بار
9-6 موتورهای با راندمان بالا
9-7 اقدامات مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستمهای مرتبط با الکترو موتورها
9-8 روشهای عملی برای افزایش بازدهی موتور
9-9 دستورالعملهای لازم برای بهبود عملکرد موتورهای الکتریکی
9-10 دسته بندی اقدامات لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی
9-11 تکنولوژی الکترونیک قدرت و درایوهای AC
9-12 کنترل کننده های دور موتور
9-13 مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور
9-14 مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی و نقش کنترل کننده های دور موتور
9-15 پمپها و فن ها
9-16 قوانین افینیتی در کاربردهای پمپ و فن
9-17 مثال از محاسبات صرفه جویی انرژی در فن
9-18 یک مطالعه موردی در ایران
9-19 سیستمهای تهویه مطبوع
9-20 ماشین تزریق پلاستیک
9-21 صرفه جویی انرژی در تاسیسات آب و فاضلاب
9-22 کمپرسورها
9-23 نیروگاهها
9-24 سیمان
قابلیتهای کنترل کننده های دور موتور مدرن
9-25 درایوهای دور متغیر VACON مصداقی از درایوهای مدرن
9-26 مسایلی که درایوهای دور متغیر به وجود می آورند
9-27 درایوهای ولتاژ متوسط
9-28 توصیه ها
9-29 خلاصه ای از این بخش
فصل دهم: معرفی درایوهای کاربردی و صنعتی AC و DC ساخته شده توسط شرکت پرتو صنعت
10-1 درایوهای DC
10-2 قسمت کنترل
10-3 معرفی چند دستگاه برای کنترل سرعت موتورهای AC
10-4 مشخصات فنی و معرفی قابلیتهای دستگاههای PSMC-RM
10-5 مشخصات فنی و معرفی قابلیتهای دستگاههای PSMC-DM
10-6 مشخصات فنی و معرفی قابلیتهای دستگاههای PSMC – DL
10-7 مشخصات فنی و معرفی قابلیتهای دستگاههای A 250-PSMC-DT
10-8 مشخصات فنی و معرفی قابلیتهای دستگاههای PSMC-DM
10-9 ارت کردن دستگاه
10-10 اتصال خروجی 3 فاز دستگاه به موتور
10-10-1 پانل دستگاه
10-11 تنظیم پارامترهای سیستم
10-12 پارامترهای اساسی سیستم
10-13 مشخصات تکنیکی دستگاه PSMC-DM
10-14 شرح کار کلی سیستم
10-15 بخش کنترل میکرو پروسسوری سیستم
10-16 واحد قدرت سیستم
10-17 ترمینالهای ورودی و خروجی منبع تغذیه
10-18 خطاهای سیستم و روش عیب یابی
10-19 ترمینالهای کنترلی دستگاه
منابع