پایان نامه بررسی اثرات اجرای سیستم مدیریت کیفیت ایزو از دیدگاه دمینگ
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 240
حجم فایل: 713
قیمت: : 50000 تومان
بخشی از متن:
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر «بررسی اثرات اجرای سیستم مدیریت کیفیت ایزو (از دیدگاه دمینگ) درسازمان تامین اجتماعی شهرستان همدان» می باشد. دراین تحقیق فرض شده است که بین آزمون قبل و بعد از اجرای ایزو تفاوت معنی دار وجود دارد. به منظور انجام تحقیق، ابتدا مبانی نظری تحقیق تشریح شد و سپس روابط بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضرتوصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان همدان و شامل 167 نفر می باشد.حجم نمونه ی تحقیق با استفاده از جدول مورگان برای کارکنان 116 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد که در این راستا تعداد 25 سئوال پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.روایی پرسشنامه فوق، توسط اساتید راهنما و مشاور تائید شده و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 89/0 می باشدکه مورد تائید قرارگرفت .جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون ویلکاکسون استفاده شده است، که این آزمون مبتنی بر تفاوت های رتبه بندی شده میان معیارهای فاصله ای مربوط به عضوهای همسنگ دو گروه است. نتایج بدست آمده بیانگر این است که بین دو متغیر قبل و بعد از اجرای ایزو تفاوت معنادار وجود دارد.برای آزمون رتبه بندی متغیر ها بعد ازاجرای ایزو از آزمون فریدمن استفاده گردیده که متغیرها با توجه به میانگین ها رتبه بندی شده است.
واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت، ایزو، دمینگ
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 -مقدمه
1-2 -بیان مساله
1-3- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
1-4 -اهداف تحقیق
1-4-1-هدف اصلی تحقیق
1-4-2-هدف فرعی تحقیق
1-5 -سئوالات تحقیق
1-5-1- سئوالات اصلی تحقیق
1-5-2- سئوالات فرعی تحقیق
1-6 -فرضیه های تحقیق
1-7- مدل مفهومی تحقیق
1-8- مدل عملیاتی تحقیق
1- 9 -متغیرهای تحقیق
1-9-1- متغیر مستقل
1-9-2- متغیر وابسته
1- 10 -تعریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات
1-10-1- تعریف مفهومی اصطلاحات
1-10-1-1- ویژگیهای فردی کارکنان
1-10-1-2- آموزش
1-10-1-3- بهبود مداوم
1-10-1-4- قبول یک فلسفه جدید
1-10-1-5- حذف موانع
1-10-1-6- آموزش خود اصلاحی
1-10-1-7- انجام دگرگونی
1- 11 -تعریف عملیاتی اصطلاحات
1- 12- قلمرو تحقیق
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
1-2 -بخش اول : ایزو
1-2-1-مقدمه
1-2-2-کیفیت
1-2-3-تعریف کیفیت از نظر استاندارد ایزو
1-2-4-تعریف کیفیت از نظر تعدادی از محققان
1-2-5-مدلهای مدیریت کیفیت، مدل چنگالی
1-2-6-عوامل اساسی مؤثر بر کیفیت
1-2-7-رابطه بین مفاهیم کیفیت
1-2-8-متفکران کیفیت
1-2-8-1-ادوارد مینگ
1-2-8-2-جوزف جولان ( نظریه بهبود کیفیت)
1-2-8-3-آرماندفیگنباوم ( نظریه مسؤولیت همگانی در برابر کیفیت )
1-2-8-4-فیلیپ کرازبی ( نگرش ساختار گونه به موقعیت مدیریت جامع)
1-2-9-تاریخچه سری استانداردهای ایزو 9000
1-2-10-مقایسه ساختار ویرایشهای 1994 و2000
1-2-11-درک استاندارد بین المللی تضمین کیفیت ایزو 9000
1-2-12-تشریح الزامات استاندارد ISO 9001:2000
1-2-12-1-سیستم مدیریت کیفیت
1-2-12-2-نیازمندیهای عمومی
1-2-12-3-نیازمندیهای مستندسازی
1-2-13-مسئوولیت مدیریت
1-2-14-شکل دهی محصول
1-2-15-اندازه گیری تحلیل و بهبود
1-2-16-مدیریت منابع
1-2-17-روش اجرای ایزو 9000
1-2-17-1-تصمیم و مدیریت
1-2-17-2-خط مشی کیفیت
1-2-17-3-انتخاب استاندارد
1-2-17-4-انتخاب محدوده
1-2-17-5-طرحریزی پروژه
1-2-17-6-تجزیه وتحلیل سازمان
1-2-17-7-ارزشیابی مقدماتی
1-2-17-8-ایجاد ارتباط و انتخاب ممیز
1-2-17-9-تهیه روشهای اجرایی
1-2-17-10-انتخاب و آموزش ممیزان داخلی
1-2-17-11-مستند سازی
1-2-17-12-استقرار سیستم
1-2-17-13-ممیزی برای گواهینامه
1-2-17-14-بازاریابی
1-2-18-انواع ممیزی در سری استانداردهای ایزو9000
1-2-18-1-ممیزی داخلی کیفیت
1-2-18-2-چهار اصل برای کارآیی ممیزی داخلی کیفیت
1-2-19-نقش آموزش در اجرا و نگهداری ایزو 9000
1-2-20-متن کامل استاندارد ISO 9001:2000
1-2-20-1-سیستم مدیریت کیفیت
1-2-20-1-1-نیازمندیهای عمومی
1-2-20-1-2-نیازمندیهای مستند سازی
1-2-20-1-2-1-کلیات
1-2-20-1-2-2-نظامنامه کیفیت
1-2-20-1-2-3-کنترل مدارک
1-2-20-1-2-4-کنترل سوابق
1-2-20-2-مسئولیت مدیریت
1-2-20-2-1-تعهد مدیریت
1-2-20-1-2-تمرکز بر روی مشتری
1-2-20-1-3-خط مشی کیفیت
1-2-20-1-4-طرحریزی
1-2-20-1-4-1-اهداف کیفیت
1-2-20-1-4-2-طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت
1-2-20-1-5-مسؤولیت ، اختیار و ارتباطات
1-2-20-1-5-1-مسؤولیت و اختیار
1-2-20-1-5-2-نماینده مدیریت
1-2-20-1-5-3-ارتباطات داخلی
1-2-20-1-6-بازنگری مدیریت
1-2-20-1-6-1-کلیات
1-2-20-1-6-2-داده ها به بازنگری
1-2-20-1-6-3-نتایج بازنگری
1-2-21-تأثیر ایزو 9000 بربهبود فرایندهای سازمان
1-2-21-1-مستندسازی فرایندهای موثر بر کیفیت
1-2-21-2-حفظ سوابق و اطلاعات
1-2-21-3-بهسازی مستمر
1-2-22-مشکلات اجرایی دریافت گواهینامه ایزو 9000
1-2-22-1-تهیه رویه ها و مستندسازی
1-2-22-2-عدم پشتیبانی مدیریت
1-2-22-3-عدم رویه ها
1-2-22-4-مقاومت کارکنان
1-2-22-5-برداشتهای متضاد
1-2-22-6-آموزش
1-2-22-7-محدودیت و فشار زمان
1-2-22-8-فقدان اطلاعات
1-2-22-9-سیاستهای قدیمی سازمان
1-2-22-10-اجرای اقدامات اصلاحی
1-2-22-11-کالببراسیون
1-2-22-12-فرایند تصویب مدارک وهزینه های تهیه مدارک
1-2-23-هدف از استقرار نظام تضمین کیفیت ایزو 9000
1-2-24-فواید و مزایای استقرار نظام تضمین کیفیت ایزو 9000
1-2-24-1-کاهش منابع و زمان صرف شده
1-2-24-2-صرفه جویی اقتصادی در تولید
1-2-24-3-حداقل نمودن ضرر و زیانهای آتی
1-2-24-4-تقلیل هزینه های خدمات پس از فروش
1-2-24-5-سهم بازار
1-2-24-6-فشار زمانی
1-2-24-7-دوروی یک سکه
1-2-24-8-افزایش سطح کیفی
1-2-24-9-مزیت صادرات
1-2-25-معایب سیستم تضمین کیفیت ایزو 9000
1-2-25-1-هزینه های اجرای ایزو 9000
1-2-25-2-بروکراسی
1-2-25-3-سلب ابتکار
1-2-26-نقش دولتها و استانداردهای ایزو 9000
2-2-بخش دوم: دیدگاه دمینگ (6 بُعد از اصول 14 گانه دمینگ (بُعد آموزش ،
2-2-1-آموزش
2-2-2-مقدمه
2-2-3-تاریخچه آموزش کارکنان
2-2-4-مفهوم آموزش
2-2-5-تعریف آموزش
2-2-6-فرایند آموزش
2-2-7-جریان آموزش
2-2-8-چرخه آموزش
2-2-9-مدل های معروف اثربخشی آموزش
2-2-10-اهداف آموزش
2-2-11-تفاوت آموزش عمومی و آموزش کارکنان
2-2-12-اهمیت آموزش
2-2-13-آموزش کارکنان
2-2-14-انواع آموزش کارکنان
2-2-15-مزایای آموزش
2-2-16-دمینگ و آموزش
2-2-17-بهبود مستمر
2-2-17-1-کایزن
2-2-17-2-بهبود مستمر سیستم تولید و خدمات
2-2-17-3-چرخه دمینگ
2-2-18-قبول یک فلسفه جدید
2-2-18-1-ایجاد فلسفهجدید مدیریتدر سازمان
2-2-18-2-فلسفه مدیریتی
2-2-18-3-کدام فلسفه مدیریتی ارجح است
2-2-19-حذف موانع
2-2-19-1-حذف محدودیت ها و موانع موجود بین قسمت ها
2-2-19-2-بهینه سازی فعالیت های گروه ها ومحیط های ستادی
2-2-19-3-کار تیمی
2-2-19-4-تیم و کار تیمی
2-2-19-5-تعریف تیم
2-2-19-6-تعریف تیم از نظر برخی صاحبنظران
2-2-19-7-ماهیت تیم
2-2-19-8-تیمها و کار تیمی
2-2-19-9-رهبری در تیم
2-2-19-10-تکامل تیم
2-2-19-11-انواع تیم کاری
2-2-19-12-انواع تیم ها مبتنی بر ابعادچهارگانه
2-2-19-13-ارتباط و همکاری در کارتیمی
2-2-19-14-مدل منشور تیم
2-2-19-15-کار تیمی اثر بخشی از طریق همکاری
2-2-19-16-ویژگیهای تیم اثر بخش
2-2-19-17-طراحی تیم اثربخش
2-2-19-18-تعریف تیم سازی
2-2-19-19-اهداف تیم سازی
2-2-19-20-اهداف خاص تیم سازی
2-2-19-21-مراحل تیم سازی
2-2-19-22-چرخه تیم سازی
2-2-19-23-ویژگیهای تیم با عملکرد عالی
2-2-19-24-تصمیم گیری تیمی چیست
2-2-19-25-کار تیمی و مشارکت
2-2-19-26-نظریه نهایی در باب کار تیمی
2-2-19-27-کار گروهی
2-2-19-28-مشارکت و فرهنگ مشارکتی
2-2-19-29-مشارکت و توانمند سازی
2-2-19-30-ملاک ها و علائم تعلق سازمانی و وابستگی
2-2-19-31-انواع مشارکت های گروهی
2-2-19-32-بهبود فعالیت های گروهی
2-2-20-آموزش خود اصلاحی
2-2-20-1-خود پروری و خود آموزی کارکنان
2-2-20-2-خود کنترلی
2-2-21-انجام دگرگونی
2-2-21-1-مهندسی مجدد
2-2-21-2-تعریف مهندسی مجدد
2-2-21-3-مهندسی مجددسازمانها
2-2-21-4-عوامل موفقیت مهندسی مجدد
2-2-21-5-چهار گام برای دگرگونی مداوم
2-2-21-6-سه مرحله مختلف دگرگونی یک سازمان
2-3-بخش سوم: پیشینة تحقیق
2-3-1-پیشینه تحقیق
2-3-2-مقدمه
2-3-3-تحقیق های انجام شده درایران
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1-مقدمه
3-2-روش تحقیق
3-3-جامعه آماری و روش نمونه گیری
3-3-1-تعریف جامعه آماری
3-3-2-حجم نمونه
3-3-3-واحد مشاهده
3-3-4-روش نمونه گیری
3-4-روش جمع آوری اطلاعات
3-5-ابزار جمع آوری اطلاعات
3-5-1-پرسشنامه
3-6-سوالات سنجش گر متغیر های تحقیق در پرسشنامه
3-6-1-مشخصات فردی
3-6-2-پرسشنامه اجرای ایزو
3-7-روایی و پایایی پرسشنامه
3-7-1-روایی
3-7-2-پایایی
3-8-روش آماری
3-8-1-آمار توصیفی
3-8-2-آمار استنباطی
3-8-3-ماهیت آزمون ویلکاکسون
3-9-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه
4-1-1-توصیف دادههای مربوط به مشخصات عمومی پاسخگویان
4-1-2-جنسیت
4-1-3-شغل
4-1-4-تحصیلات پاسخگویان
4-1-5-سابقه کار
4-1-6-سن
4-2-متغیرهای پژوهش
4-2-1- بُعد آموزش قبل ازاجرای ایزو
4-2-2-بُعد آموزش بعد ازاجرای ایزو
4-2-3-بُعد بهبودمداوم قبل ازاجرای ایزو
4-2-4-بُعد بهبودمداوم بعد ازاجرای ایزو
4-2-5-بُعد قبول یک فلسفه جدیدقبل ازاجرای ایزو
4-2-6-بُعد قبول یک فلسفه جدیدبعدازاجرای ایزو
4-2-7-بُعد حذف موانع قبل ازاجرای ایزو
4-2-8-بُعد حذف موانع بعد ازاجرای ایزو
4-2-9-بُعد آموزش خود اصلاحی قبل ازاجرای ایزو
4-2-10-بُعد آموزش خود اصلاحی بعد ازاجرای ایزو
4-2-11-بُعد انجام دگرگونی قبل ازاجرای ایزو
4-2-12-بُعد انجام دگرگونی بعد ازاجرای ایزو
4-3-تحلیل اطلاعات
4-3-1-آزمون فرضیههای تحقیق
4-3-2-دلایل استفاده از این آزمون
4-4-آمار استنباطی
4-4-1-آزمون قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-2 آزمون بُعد آموزش قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-3- آزمون بُعد بهبود مداوم قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-4- آزمون بُعد قبول یک فلسفه جدید قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-5- آزمون بُعد حذف موانع قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-6- آزمون بُعد آموزش خود اصلاحی قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-7-آزمون بُعد انجام دگرگونی آزمون بعد انجام دگرگونی قبل و بعد ازاجرای ایزو
4-4-8-رتبه بندی متغیر ها
4-4-10-آزمون سابقه کاری وابعاد6 اصل از اصول 14گانه دمینگ قبل از اجرای ایزو
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1-مقدمه
5-2-خلاصه نتایج تحقیق
5-3-خلاصه نتایج سنجش متغیرهای وابسته تحقیق
5-4-بحث در نتایج سئوالات تحقیق
5-5-نتیجه آزمون سئوال اصلی تحقیق
5-6-پیشنهادهای تحقیق
5-6-1-پیشنهادات در ارتباط با فرضیات تحقیق
5-6-2-پیشنهادات کلی کاربردی
5-6-3-پیشنهاد برای تحقیق های آتی
5-7-محدودیت های تحقیق
فهرست منابع و مآخذ
پیوست ها (پرسشنامه، جداول آماری)
چکیده لاتین
فهرست جدول ها
فهرست نمودارها
فهرست شکل ها