مناسب-سازی-شهرها-برای-معلولین-نمونه-موردی-شهر-بناب
مناسب سازی شهرها برای معلولین نمونه موردی شهر بناب
فرمت فایل دانلودی: .doc
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 17
حجم فایل: 306
قیمت: : 48500 تومان

بخشی از متن:
بیان مساله:
یکی از اصول پذیرفته شده در بین فلاسفه اصل حرکت است. آنها بر این عقیده اند که جهان سراسر در حرکت است و حرکت انسان عبارت است از تغییر و تحول و سیر تدریجی هر موجود برای رساندن قوای ذخیره شده در خود به فعلیت. از این رو باید برای کلیه اقشار جامعه امکانات لازم برای سیر و پیشرفت فراهم باشد. افراد معلول و جانباز نیز از این اصل مستثنی نیستند و محیط شهری باید به گونه ای طراحی و مناسب سازی گردد تا بتوانند از کلیه امکانات آن بهره گیرند. براساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی، اگرچه فعالیت شخص معلول در پی ایجاد نقص و ناتوانی، در زندگی کاهش می یابد ولی از آنجا که این یک ویژگی شخصی نبوده و در رابطه با محیط زندگی است با مناسب سازی آن محیط می توان تا حد زیادی به مشارکت بیشتر ایشان در عرصه های اجتماعی کمک کرد. شبکه معابر در هر شهر،عامل ارتباطی کلیه فضاهای شهری است که با مناسب سازی آن برای فرد معلو ل، بسیاری از مشکلات این قشر ا ز جامعه حل می شود. عمده مشکلات این افراد در محیط های شهری به شبکه معابر و مبلمان شهری مربوط می شود. در بسیاری از کشورهای جهان تلاش های فراوانی برای اصلاح و مناسب سازی این موارد با هدف دستیابی معلولان به استقلال فردی و حقوق اجتماعی شان صورت گرفته است. در کشور ما، اگرچه «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی» از تاریخ 6/10/78 لازم الاجرا بوده است، کماکان بسیاری از فضاهای شهری برای معلولین- به طور مستقل و بدون کمک دیگران- قابل استفاده نیست. برای دستیابی به روش مناسب سازی، در ابتدا مشکلات شبکه معابر پیاده و شبکه ارتباطی پیاده و سواره برای معلولین و جانبازان در محله مورد بررسی، در دو بخش خصوصیات فیزیکی و موانع شناسایی می شو د. مشکلات به تفکیک در مورد معابر درجه یک و دو و سه ارائه می شود و سپس راهکارهایی در دو بخش بهسازی و نوسازی به صورت ضوابط و توصیه ها ارائه می گردد. درمبحث خصوصیات فیزیکی سطح، عرض، جنس و شیب طولی و عرضی و در مبحث موانع فیزیکی موانع موقت و موانع دائم بررسی می گردند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.