تشریح معیارهای مدل تعالی منابع انسانی (مطالعه موردی شرکت فولاد خوزستان)
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل: 412
قیمت: : 50000 تومان
بخشی از متن:
مقدمه:
در محیط پرتنش کسب وکار امروزی، مدیران سازمان ها با چالش های متعددی روبه رو هستند. آنها باید سازمان خود را به گونه ای هدایت و رهبری کنند که در برابر رقبای سرسخت بتوانند دوام آورند. تغییرات تکنولوژیک و نوآوری در محصول از یک سو و پیچیدگی مدیریت بر سازمان از سویی دیگر، راهی جز تکیه بر سرمایه های اصلی باقی نمی گذارد: منابع انسانی.
اهمیت کارکنان روز به روز بیتر شناخته می شود. نگاه ابزاری به نیروی کار، دوران خود را سپری کرده است. انسان های کارامد، ارزش خود را بازیافته اند و مدیران دریافته اند که برای جذب ونگهداری آنها باید تلاش فراوانی به عمل آورند. تکنولوژی، سیستم های و ابزارهای نوین مدیریتی را نیز به کار گرفته اند. بدون این ابزارها نمی توان پایداری سازمان را حفظ کرد. اما به کارگیری این ابزارها خود نیازمند شناخت دقیق وانتخاب مناسبترین آنها با شرایط سازمان و از همه مهمتر یکپترچه سازی آنها با یکدیگر است. اطمینان از صحت انخاب فرایندهای مناسب و تلاش کافی برای استقرار آنها و سپس سنجش میزان اثربخشی آنها و در نهایت توجه به بهبود مستمر و حرکت در مسیر رشد ودستیابی به شاخص های برتر در مقایسه با بهترین سازمان ها از دیگر موضوعات با اهمبتی است که تمام رهبران سازمان های پیشرو به ان توجه خاص دارند و برای اطمینان از اینکه در مسیر درست حرکت می کنند وسازمان خود را به سمت اهداف استراتژیک رهنمون می شوند، از چارچوب های مدیریتی مناسب بهره می گیرند. امروزه مدل های تعالی سازمانی چنین نقشی را ایفا می کنند و به کمک رهبران سازمان ها می آیند تا آنها را قادر سازند که در مسیر تعالی حرکت کنند.
این پژوهش تلاش دارد تا تعالی سازمان ها را از دید منابع انسانی مورد کنکاش قرار داده و به معرفی مدلی می پردازد که ضمن روشن کردن مسیر حرکت سازمان ها، امکان ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفقیت را نیز ممکن سازد. امید است که بتواند نقش موثری در ارتفاء سطح مدیریت سازمان های کشورمان ایفا کند.
فهرست مطالب:
مقدمه
مروری بر ادبیات پژوهش
1- منابع انسانی در مدل دمینگ
اصول مدیریت کیفیت فراگیر دمینگ
2- مدل منابع انسانی بالدریج
معیارهای مدل بالدریج
3- مدل منابع انسانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)
معیارهای مدل EFQM
4- مدل منابع انسانی استاندارد ISO 9001:2008
الزامات نظام مدیریت کیفیت
تشریح مدل تعالی منابع انسانی
معیار1) رهبری منابع انسانی
معیار 2) استراتزی منابع انسانی
معیار3) برنامه ریزی وتامین منابع انسانی
معیار4) جبران خدمات
معیار5) توسعه منابع انسانی
معیار6) روابط کار و کارکنان
معیار7) نتایج ادراکی منابع انسانی
معیار8) نتایج عملکردی منابع انسانی
معیار9) نتایج سازمانی
مطالعه موردی شرکت فولاد خوزستان
پراکندگی جغرافیایی
محصولات اصلی
مشتریان اصلی
بیانیه چشم انداز سازمان
بیانیه ماموریت سازمان
چشم انداز حوزه منابع انسانی
ماموریت حوزه منابع انسانی
فرایند تولید
ظرفیت تولید واحدهای عملیاتی
معیار1) رهبری منابع انسانی
1-1) رهبری منابع انسانی در فرآیند طراحی و استقرار استراتژی کسب و کار و استراتژی منابع
انسانی مشارکت فعال دارد
2-1) رهبری منابع انسانی شخصاً درتوسعه فرهنگ سازمانی نقش فعالی داردو بعنوان یک الگوی رفتاری عمل می نماید
مشارکت رهبران در طراحی و استقرار ارکان جهت ساز سازمانی
در نظر گرفتن نیازهای ذینفعان در طراحی استراتژیها
آسیب شناسی و تحلیل فرهنگ سازمانی
3-1) رهبری منابع انسانی شخصاً از اجرای کارا و اثربخش فرایندهاوخدمات منابع انسانی اطمینان حاصل می کند
طراحی و استقرار فرآیندها و سیستمهای کیپارچه منابع انسانی
کارایی و اثربخشی فرآیندها وخدمات منابع انسانی
بهره وری منابع انسانی
4-1) رهبری منابع انسانی شخصاً برای افزایش رضایت ،انگیزه و تعهد کارکنان بطور مؤثر ایفای نقش می کند
آگاهی از نیازها و خواسته های کارکنان
5-1) رهبری منابع انسانی شخصاً فرآیند تغییر و تحول سازمانی را مدیریت می نماید
درک محرک های داخلی و بیرونی مؤثر در تغییرات و تحولات سازمان
معیار 2) استراتژی منابع انسانی
1-2) استراتژی منابع انسانی با توجه به شرایط و عوامل محیطی درونی و بیرونی سازمان طراحی و تدوین می شود
توسعه خلاقیت و نوآوری در طراحی و استقرار استراتژیها و زیرسیستمهای منابع انسانی
2-2) استراتژی منابع انسانی ازطریق تع یین اهداف بلندمدت وکوتاه مدت و برنامه های عملیاتی مناسب بطوراثربخش استقرارمی یابد
تدوین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت منابع انسانی
3-2) از روشهای مناسب به منظور اطمینان از آگاهی و درک استراتژی منابع انسانی توسط مدیران و کارکنان و همچنین حفظ و ارتقاء تعهدو انگیزه آنان برای استقرار آن استفاده می شود
اطلاع رسانی و آگاه سازی مدیران و کارکنان از استراتژیهای منابع انسانی
معیار 3) برنامه ریزی و تأمین منابع انسانی
1-3) برنامه ریزی مناسب برای برآورد منابع انسانی مورد نیاز سازمان انجام می شود.
همسو ساختن ساختار سازمان در جهت پشتیبانی از استراتژ یها
تعیین منابع انسانی مورد نیاز سازمان
2-3) فرآیندهای جذب و استخدام مناسب سازمان طراحی و استقرارمی یابند
فرآیند انتخاب و جذب نیروی کار
3-3) فرآیند جامعه پذیری و بکارگماری افراد جذب شده طراحی و استقرار می یابند
فرآیند جامعه پذیری و بکارگماری
4-3) فرصتهای پیشرفت شغلی برای کارکنان برنامه ریزی و مدیریت می شود
فرصتهای پیشرفت شغلی
5-3) نیاز آینده سازمان به مدیران وعناصرکلیدی برآوردوبرای تأمین وپرورش آنهابراساس مدلهای شایستگی برنامه ریزی می شود
شناسایی دانش وشایستگیها
الگوی تدوین شایستگ یهای مدیران
معیار4) جبران خدمت
1-4)پرداخت ثابت به کارکنان متناسب با مقتضیات خاص سازمان طراحی و اجرا می شود
بیشینه نظام جبران و خدمات در فولاد خوزستان
نظام جبران و خدمات
طرح های پرداخت متنوع
2-4) پرداختهای متغیر مبتنی بر عملکرد و مزایا و تسهیلات رفاهی متناسب با مطلوبیتهای گروههای مختلف کارکنان طراحی و اجرا می شود
طرحهای انگیزشی مبتنی بر عملکرد
توجه به مطلوبیتهای گروه های مختلف کارکنان در نظام جبران خدمات
3-4) برنامه های توسعه و بهبود مستمر سطح سلامت ، بهداشت و ایمنی در سازمان طراحی و اجرا می شود
مدیریت بهداشت ، درمان ، ایمنی و محیط زیست
کشف و تحلیل علل حوادث ، آسیب ها و بیماری های شغلی و پیش گیری از وقوع احتمالی آنها
رویکردهای مشاوره ، اطلاع رسانی وآموزش کارکنان بمنظور ارتقاء سلامت جسمی و روانی آنان
معیار5) توسعه منابع انسانی
1-5) دانش سازمان مبتنی بر مدلهای متناسب با مقتضیات درونی و محیطی سازمان مدیریت می شود
نظام مدیریت دانش
سیستم جامع اطلاعاتی فولاد
2-5) برنامه های آموزش و یادگیری در سطح فردی ، تیمی و سازمانی طراحی و به طور مؤثر اجرا می شود
محورهای آموزش
نیازسنجی آموزشی
برنامه ریزی آموزشی
3-5) مدیریت عملکرد منابع انسانی بر اساس اهداف فردی،تیمی و واحدی که طی دوره های مختلف با مشارکت ذینفعان تدوین میشود اجرا می شود
نظام مدیریت عملکرد فولاد خوزستان و همسویی اهداف فردی و واحدی با اهداف سازمانی
معیار 6) روابط کار و کارکنان
1-6) ارتباطات کار و کارکنان برنامه ریزی و مدیریت می شود
اهداف و سیاستهای ارتباطی
طراحی و استقرار برنامه و کانالهای ارتباطی مناسب
تحلیل تأثیر روابط کار و کارکنان
2-6) از روشها و برنامه های مدون برای توسعه مشارکت خلاق ، تفویض اختیار و افزایش تعهد و اعتماد کارکنان و مدیران استفاده می شود
روشهای جلب مشارکت خلاق کارکنان در شرکت فولاد خوزستان
نظام پیشنهادات
نظام فعالیت های گروه های بهبود کارWIT) )
اشاعه فرهنگ کار مشارکتی و روشهای ترویج خلاقیت و نوآوری
رویکردهای ایجاد اعتماد و تعهد در کارکنان
ایجاد فرصتهای برابر
تفویض اختیار
واگذاری سهام
رسیدگی بموقع به شکایتها و تخلفات
صندوق رسیدگی به شکایات
هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری
برقراری ارتباط با ذینفعان و جلب مشارکت آنها
معیار7) شاخص های ادراکی منابع انسانی
1-7) نتایج ادراکی تعهد سازمانی
2-7) نتابج ادراکی رضایت شغلی
8) شاخصهای عملکردی منابع انسانی
1-8) نتایج عملکردی برنامه ریزی و تامین منابع انسانی
2-8) نتایج عملکردی جبران خدمات منابع انسانی
3-8) نتایج عملکردی توسعه منابع انسانی
4-8) نتایج عملکردی روابط کار و کارکنان
معیار9) نتایج سازمان
1-9) دستاوردهای کلیدی عملکرد سازمان
2-9) شاخص های عملکردی سازمان
3-9) نتایج مشتریان و جامعه