بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بریادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان ابتدایی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 152
حجم فایل: 242
قیمت: : 50000 تومان
بخشی از متن:
مقدمه:
موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد
که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورد به
مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه های مختلف رشد آنها مرتبط است.
عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در
تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.
در گذشته، عقیده بسیاری بر
این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه
ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و
برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، به عنوان پیشنیاز
ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بیشک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد
در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینهسازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف
کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز1، 1983؛ به نقل از
مفیدی، 1375)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در
سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری
از موسسههای آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی
در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینههای رشد شناختی و
ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، 1375). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی
لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه2
(1374)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمة مهارتهای شناختی هستند.
با
توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک
کشور از بستر آموز/ش و پرورش برمی خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از
دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می سازد. بنابراین لازم است که برنامه
کیفی و کمی مناسب و در خور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیشدبستانی،
با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود. اما پیش نیاز
برنامهریزی و سرمایهگذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روش
شناسی و مبنای نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان
تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گامهایی هر چند جزئی در
زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود.
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
مقدمه
بیان مساله
ضرورت و اهداف تحقیق
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف و اصطلاحات
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم
تاریخچه آموزش پیش دبستانی
تعریف دوره پیش دبستانی
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی
اهداف دوره پیش دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان
تحول حرکت در کودکان دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی
سازگاری اجتماعی
روابط با همسالان
نظریه های مربوط به رفتار ناسازگارانه کودکان
1- نظریة روانی ـ اجتماعی اریکسون
2- نظریة روان شناسی فردی آدلر
3- نظریههای رفتاری
4- نظریههای خانواده درخصوص ناسازگاری
پیشینه پژوهش
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش
جامعه آماری
گروه نمونه و روش نمونه گیری
متغیرها
ابزار پژوهش
روش اجرای پژوهش
روشهای آماری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
1-4- تجزیه و تحلیل داده ها
2-4-دادههای توصیفی
3-4-آمار استنباطی
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث دربارة نتایج آن
نتیجه گیری کلی
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
منابع
ضمائم
فهرست جداول
جدول شماره 1-2 مقوله های اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی
جدول شماره 2-2- شاخص های رشد رفتار طبیعی
جدول شماره 3-2- مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون
جدول شماره 4-2- تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار
جدول 1-4- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب جنسیت
جدول 2-4- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس گروهها
جدول 3-4 -توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب
جدول 4-4 - توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب کلاس
جدول5- 4-نتایج آزمون t مستقل در ارتباط با تفاوت مهارتهای روانی ـ حرکتی در دو گروه از کودکان
جدول6- 4-نتایج آزمون t مستقل در ارتباط با تفاوت سازگاری اجتماعی در دو گروه از کودکان
جدول7-4-نتایج آزمون t مستقل در ارتباط با تفاوت مهارتهای روانی ـ حرکتی دختران و پسران که آموزش پیش دبستانی را گذرانده اند
جدول8- 4-نتایج آزمون t مستقل در ارتباط با تفاوت سازگاری اجتماعی دختران و پسران که آموزش پیش دبستانی را گذرانده اند
این پروژه به صورت آماده پرینت می باشد.