پروژه بررسی جامعه شناسی کودکان استثنایی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 99
حجم فایل: 505
قیمت: : 5000 تومان
بخشی از متن:
بخشی از مقدمه:
مطالعه در مورد کودکان استثنایی مطالعه تفاوتهاست. این کودکان ممکن است از نظر گویای شنیدن تکلم، دیدن، تفکر و سازگاری با محیط در مقایسه با کودکان معمولی درچار مشکل یا مشکلاتی هستند که آنها را از کودکان دیگر که دارای چنین مشکلاتی نیستند جدا می کند.
همچنین مطالعه در مورد کودکان استثنایی مطالعه شباهت ها ست. کودکان عادی به نوعی با یکدیگر تفاوت دارند. ولی اکثر کودکان استثنایی در زمینه مختلف به جهاتی شبیه همدیگر هستند.
فرهاد عامر در مقدمه کتاب کوکان استثنایی، تألیف وانیل پی مالامان می گوید:
داشتن تصویر گویایی از تعداد حال و روز به امکانات، شرایط زیست زندگی کودکان استثنایی در ایران قویترین دلیل بر حقانیت تلاش برای دسترسی به منابع غنی لازم برای مراجعه با نیازهای این گروه از جمعیت است دانش آموزان استثنایی را می توان به شرح زیر تعریف کرد:
دانش آموزانی که از نظر جسمی، خصوصیات رفتاری و ذهنی با اکثر دانش آموزان همکلاسی خود تفاوت فاحشی دارد و آموزش ویژه برای او مناسب تر از آموزش معمولی می باشد.
در اینجا منظور از مناسب تر بودن آموزش ویژه نسبت بهآموزش عادی این است که از طریق آزمایش و بررسی مشخص می شود که این آموزش از لحاظ تطبیق و سازش همه جانبه دانشآموز با محیط و همچنین پیشرفت تحصیلی او برتر است.
در گذشته این کودکان در جوامع مختلف ملاحظه می شود که چگونگی برخورد و نگرش انسانها نسبت به مساله «کودکان استثنایی» به ویژه کودکانی که دچار اشکالات مشخص شده ذهنی و جسمی هستند بستگی به شرایط و آگاهی های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اخلاقی مردم آن جامعه دارد. .....
فهرست مطالب:
فصل اول
1ـ1 ) مقدمه
1ـ2 ) اهداف تحقیق
1ـ3 ) بیان مسئله
1ـ4 ) ضرورت و اهمیت تحقیق
1ـ5 ) طرح مساله
1ـ6 ) متغییرهای تحقیق
1ـ7 ) محدودیتهای تحقیق
فصل دوم
2ـ1 ) تاریخچه مختصر مساله
2ـ2 ) مبانی نظری و تجربی
1ـ2ـ2 ) ارگاردال
2ـ2ـ2 ) گروس من
3ـ2ـ2 ) جن مرسر
4ـ2ـ2 ) سیدنی بیجو
5ـ2ـ2 ) دان
6ـ2ـ2 ) کرک
7ـ2ـ2 ) سیدنی دبلیوبی چی
8ـ2ـ2 ) تردکله
9ـ2ـ2 ) توبین
10ـ2ـ2 ) آتیکن و بولتجنز
11ـ2ـ2 ) اسمیت
12ـ2ـ2 ) لرنر
فصل سوم
3ـ1 ) تعریف عملیاتی
1ـ3ـ1 ) تعریف کودکان استثنایی
2ـ3ـ1 ) تعریف عقب ماندگی ذهنی
3ـ3ـ1 ) تعریف آسیب بینایی
4ـ3ـ1 )تعریف نابینایی
5ـ3ـ1 ) تعریف نیمه بینایی
6ـ3ـ1 ) تعریف ناشنوا
7ـ3ـ1 ) تعریف اختلالات گویایی
8ـ3ـ1 ) تعریف معلولیت جسمی ـ حرکتی
9ـ3ـ1 ) تعریف اختلالات خاص یادگیری
10ـ3ـ1 ) تعریف نارسا خوانی
11ـ3ـ1 ) جامعه پذیری
3ـ2 ) نقش آموزش خانواده و موسیقی بر بچه های استثنایی
3ـ3 ) تعریف آموزش و پرورش استثنایی
3ـ 4 ) ضرورت آموزش و پرورش استثنایی
3ـ5 ) عوامل موثر در جامعه پذیری کودکان
3ـ6 ) هدفهای آموزش و پرورش استثنایی
3ـ7 ) روشها ، امکانات و تسهیلات در جاممعه پذیری یا آموزش
3ـ 8 ) علل عقب ماندگی ذهنی
3ـ 9 ) عوامل موثر در عقب ما ندگی قبل از تولد
3ـ 10 ) عوامل مربوط به هنگام تولد
3ـ 11 ) عوامل عقب ما ندگی ذهنی بعد از تولد
3ـ12 ) طبقه بندی عقب ما ندگان ذهنی
3ـ 13 ) کودکان و دانش آموزان نابینا و نیمه بینا
3ـ14 ) علل نقیصه بینایی
3ـ 15 ) عواملی که در چگونگی توانایی و سازگاری نابینایان موثر است
3ـ 16 ) روش و چگونگی جامعه پذیری کودکان و دانش اموزان نابینا و نیمه بینا
3ـ 17 ) کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا
3ـ18 ) علل و انواع ناشنوایی
3ـ 19 ) روش و چگونگی جامعه پذیری آموزش و پرورش دانشآموزان نابینا
3ـ 20 ) علل اختلالات گویایی
3ـ21 ) بررسی وضعیت خاص معلولین جسمی ـ حرکتی و برای هر نوع برنامه ریزی در زمینه بازپروری آموزش و پرورش افراد معلول
3ـ22 ) روش چگونگی آموزش و جامعه پذیری معلولان جسمی ـ حرکتی
3ـ 24 ) عواملی موثر در نارسا خوان دانش آموزان
3ـ25 ) روش چگونگی جامعه پذیری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری
3ـ 26 ) روش تحقیق
3ـ 27 ) جامعه آماری
فصل چهارم
4ـ 1 ) طبقه بندی بینایی از نظر سازمانهای بهداشت
4ـ 2 )آمار مراکز آموزش استثنایی نیلوفر بالا احمد چاله چی 85 ـ 76
4ـ 3 ) آمار مراکز آموزش استثنایی خاطره رامش شهرستان بابل 85 ـ 84 ( معاونت ابتدایی )
4ـ4 ) آمار مراکز آمووزش استثنایی خاطره شهرستان بابل 85 ـ 84 ( معاونت راهنمایی )
4ـ 5 ) آمار بچه های استثنایی شهرستان بابل
4ـ 6 ) آمار بچه های استثنایی شهرستان بابل
4ـ 7 ) آمار بچه های استثنایی شهرستان بابل
4ـ 8 ) توزیع فراوانی کودکان استثنایی
فصل پنجم
5ـ 1 ) بحث و نتیجه گیری
5ـ 2 ) روش پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی
5ـ 3 ) دانش آموزان با اختلالات شنوایی در کلاس عادی و وظیفه معلمان
5ـ 4 ) پیشنهادات و راهنمودها و توصیه هایی برای جلوگیری از بدنیا آمدن بچه های استثنایی
5ـ 5 ) توصیه هایی برای معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه
5ـ 6 ) پیشنهادات در رابطه با جامعه پذیری کودکان استثنایی
منابع و مأخذ