دسته بندی | حقوق |
بازدید ها | 29 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1365 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 128 |
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق (گرایش خصوصی) با موضوع پایان نامه بررسی بانکداری الکترونیک و حقوق حاکم برآن در 128 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
چکیده
بانکداری الکترونیکی شیوهای از بانکداری در جهان است که حاصل توسعه فناوری اطلاعات در امور بانکی میباشد. در بانکداری الکترونیکی ابزارهای فناوری اطلاعات در اختیار بانکها قرار گرفته و خدمترسانی به مشتریان بانک را تسهیل مینمایند. بانکهای جدید با استفاده از فناوریهای نوین چهرهای متفاوت از بانکهای سنتی داشته و در راستای حداکثر نمودن ارزش نهایی برای مشتریان و ذینفعان خود قدم بر میدارند.
بانکداری الکترونیک به ایجاد محصولات و خدمات با بهای کم از طریق کانالهای الکترونیکی اطلاق میشود. این محصولات و خدمات میتواند شامل صدور صورتحساب، دادن وام، مدیریت سپردهها، پرداختهای الکترونیکی و ایجاد محصولات و خدمات پرداختهای الکترونیکی، همانند پول الکترونیکیباشند.
بانکداری الکترونیکی هم مانند هر کار و صنعت دیگری برای دست یابی به اهداف خود و پیشرفت و توسعه به زیر ساخت ها، ابزارها و تجهیزات خاص خود نیاز دارد. زیرساخت هایی از قبیل سخت افزار، نرم افزار، فرهنگی، امنیتی، قانونی و برقراری یک روش بانکداری الکترونیکی کارآمد، مستلزم وجود قوانین متعدد و کارآمد در زمینه حقوقی و جزایی است تا ارتباطات پولی و بانکی بین مشتریان با یکدیگر و بین بانکی را سر و سامان بخشد.
در حال حاضر قانون خاصی در مورد بانکداری الکترونیک در حقوق ایران وجود ندارد اما در قانون تجارت الکترونیک، قانون جرایم رایانهای، آیین نامه نظام بانکداری الکترونیک مواردی در ارتباط بانکداری الکترونیک وجود دارد.
فهرست مطالب موجود :
چکیده
مقدمه
الف: اهمیت موضوع
ب: اهداف تحقیق
ج: پرسش های تحقیق
د: فرضیه های تحقیق
ه: روش تحقیق
و: سازماندهی تحقیق
بخش اول: کلیات
فصل اول: واژهشناسی و بررسی سیر تاریخی بانکداری الکترونیکی
مبحث اول: واژهشناسی
گفتار اول: واژگان اصلی
بند اول: بانکداری الکترونیک
بند دوم: تجارت الکترونیک
بند سوم: پول الکترونیکی
گفتار دوم: واژگان مرتبط
بند اول: امضای الکترونیکی
بند دوم: کسب و کار الکترونیکی
بند سوم: حقوق بانکی
مبحث دوم: بررسی سیر تاریخی تجارت و بانکداری الکترونیکی
گفتار اول: سیر تاریخی تجارت الکترونیک
گفتار دوم: سیر تاریخی بانکداری الکترونیک
بند اول: دوره اول اتوماسیون پشت باجه
بند دوم: اتوماسیون جلوی باجه
بند سوم: متصل کردن مشتریان به حسابها
بندچهارم: یکپارچهسازی سیستمها و مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی
بند پنجم: سیستم انتقال اطلاعات بصورت الکترونیکی
بند ششم: سیستم جامع انتقال اطلاعات و انجام تراکنشهای مالی
فصل دوم: تفکیک بانکداری الکترونیکی از مفاهیم مشابه
مبحث اول: تفکیک بانکداری الکترونیک از مفاهیم مشابه
گفتار اول: تفکیک بانکداری الکترونیکی از بانکداری سنتی
گفتار دوم: تفکیک بانکداری الکترونیکی از تجارت الکترونیک
گفتار سوم: تفکیک بانکداری الکترونیکی از کسب و کار الکترونیکی
مبحث دوم: مزایا و معایب بانکداری الکترونیک
گفتار اول: مزایای بانکداری الکترونیک
گفتار دوم: معایب بانکداری الکترونیک
بخش دوم: حقوق حاکم بر بانکداری الکترونیک
فصل اول: ابزارهای بانکداری الکترونیکی
مبحث اول: زیرساختهای بانکداری الکترونیک
گفتار اول: زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری
بند اول: زیر ساختهای سخت افزاری
بند دوم: زیر ساختهای نرم افزاری
گفتار دوم: زیر ساختهای فرهنگی
بند اول: فرهنگسازی
بند دوم: آموزش و آشنایی با قوانین
گفتار سوم: زیرساختهای امنیتی
مبحث دوم: ابزارهای حقوقی بانکداری الکترونیکی
گفتار اول: قراردادهای الکترونیک
بند اول: مفهوم قراردادهای الکترونیک
بند دوم: شرایط انعقاد قراردادهای الکترونیک
گفتار دوم: امضاء الکترونیکی
بند اول: مفهوم و انواع امضاء الکترونیکی
بند دوم: ارزش اثباتی امضاء الکترونیکی
گفتار سوم: پرداخت الکترونیک
بند اول: نحوه پرداخت
بند دوم: قابل برگشت بودن یا نبودن پرداخت الکترونیک
فصل دوم: مسائل حقوقی و قانون حاکم بر بانکداری الکترونیکی
مبحث اول: نحوه حمایت از حریم خصوصی دادههای الکترونیک
گفتار اول: دادههای شخصی و اصول حاکم در حمایت از دادههای شخصی
بند اول: مفهوم حریم خصوصی
بند دوم: مفهوم دادههای شخصی
بند سوم: اصول حاکم در حمایت از دادههای شخصی
گفتار دوم: ضمانت اجرای نقض حریم خصوصی دادههای شخصی
مبحث دوم: مسائل حقوقی بانکداری الکترونیکی
گفتار اول: قانون تجارت الکترونیک
گفتار دوم: قانون جرایم رایانهای
گفتار سوم: آیین نامه نظام بانکداری الکترونیک
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مآخذ
چکیده انگلیسی