پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
دانلود پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

جریان زندگی همانند رودخانه­ای است که از مبدأ تا مقصد از کنار سرزمین­های مختلف و متنوعی می­گذرد و سرانجام به دریا می­پیوندد. نوجوانی یا بلوغ یکی از متنوع­ترین و پیچیده­ترین چشم­اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است، لذا با شناخت ابعاد روانی نوجوان، فضایی که با ابرهای سنگین و تیره بر روابط نوجوان و دیگران سایه افکنده به روشنی می­گراید و واقع­بینی، جایگزین بدبینی شده و حسن تفاهم، به جای سوء تفاهم بر این روابط حاکم می­شود.

موریس دبس می­نویسد: مقاله­ای که برنهایم در سال 1891 به نام «مطالعه درباره­ی بلوغ» منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جهان بلوغ وادار کرد.

به دنبال آن­ها، روسو نقش بزرگی در تدوین نظریات مربوط به دوران بلوغ ایفا نمود. مجموعه­ی این مطالعات با پژوهش­های «استانلی هال» که او را پدر روان شناسی نوجوانی (بلوغ) می­دانند، پیوند خورد و با انتشار کتاب «بلوغ» در سال 1905 به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی به نام هبلوژی یا «علم به احوال جوانی» شد و محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناخته­ای به نام «بلوغ» پرداختند. در نهایت نتیجه­ی این تلاش­ها منجر به این موضوع گردید که قرن بیستم را «عصر نوجوانی شناسی علمی» لقب داده­اند (شرفی، 1380).

تعریف و اهمیت بهداشت روانی بلوغ

تأمین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت­روانی دانش‌آموزان، به­ویژه در دوره­ی بلوغ، می‌تواند از بیماری­ها و ناهنجاری­های روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی می‌انجامد، مهم­ترین وظیفه­ی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروه­ها را جهت مقابله با چالش­ها و تغییرات زندگی توانمند می­سازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج می­دهد، جریان می­یابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری به­صورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگی­هایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود می­بخشد. این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگی­های مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش می­دهد. سطح اولیه­ی پیشگیری را عموم مردم تشکیل می­دهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگی­های فردی-­ اجتماعی و ایجاد محیط­های اجتماعی- فرهنگی حمایت­کننده است. یکی از جامعه­های هدف برای سطح اول پیشگیری دانش­آموزان هستند. برای آموزش دانش­آموزان در مسیر رسیدن به هدف­های پیشگیری، بسیاری از مهارت­های ارتباطی (مهارت­های ارتباطی و عزت­نفس) با برنامه­های آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام). آموزش در مورد دوره­ی بلوغ به پسران می­تواند مهم­ترین و اساسی­ترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دوره­ی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دوره­ی مهم بسیار مؤثر می­باشد (مک کینزی، 2008) متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دوره­های آموزشی به نوجوانان پسر داده نمی­شود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کم­تر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار می­کنند و نوجوان ممکن است از طریق روش­های مختلفی مثل همسالان، هم­کلاسی­ها یا افراد بی­اطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند (مالکی و همکاران، 1389؛ معظم، محمد-آیاز و هیروشی، 2004).

 

جلسات مداخله

تعداد جلسات، 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. در هر جلسه پس از مرور مباحث و تمرینات جلسه­ی قبل، هدف از هر جلسه و سپس موضوعات مربوط به آن جلسه مطرح می­گردید و دانش­آموزان با تفکر، بحث و تبادل اطلاعات به بررسی مطالب عنوان شده می­پرداختند. در پایان هر جلسه، مطالب جمع­بندی شده و تکالیفی برای جلسه­ی بعد به آن­ها داده می­شود.

جلسه­ی اول: معرفی اعضا و بررسی ویژگی­های جسمانی دوران بلوغ

این جلسه با معارفه­ی اعضا و آشنایی با گروه آغاز شد و پس از برقراری همدلی در شرکت­کنندگان، بحث رازداری و اعتماد مطرح گردید. معرفی منطق آموزش بهداشت روانی بلوغ و نیز تعیین اهداف آموزش، قدم بعدی در این جلسه بود. هم­چنین از اعضا خواسته شد تا در ادامه با دیگر دانش­آموزان در بحث­ها شرکت نمایند.

محتوای مطالب بعدی این جلسه عبارت بودند از: تعریف بلوغ و ویژگی­های جسمانی دوران بلوغ، گذاشتن بحث­های گروهی در مورد بلوغ و تغییرات جسمی در این دوران، توصیف ویژگی­های جسمانی ظاهر شده در دوره­ی نوجوانی و بلوغ، بررسی تغییرات جسمی در چهار شاخه­ی مهم اندازه­ی بدن، تغییر در اندام­های بدن، رشد و تکامل صفات اولیه و ثانویه­ی جنسی، توضیح به دانش­آموزان در مورد گذران این دوره­ی بسیار مهم و طبیعی بودن ظهور تغییرات در اندام­های مختلف.

تکلیف خانگی: دانش­آموزان می­بایستی تغییراتی را که احساس می­کنند در آن­ها در حال وقوع است روی کاغذ بنویسند و برای جلسه­ی بعد همراه خود بیاورند.

 

 

جلسه­ی دوم: بررسی ویژگی­های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ

پس از مرور تکلیف جلسه­ی قبل و بیان اهداف جلسه­ی کنونی، درباره­ی ویژگی­های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ بحث شد و مثال­هایی در این زمینه ارائه گردید. بحث­ها به­گونه­ای مطرح گردید تا همه­ی اعضا در آن شرکت داشته باشند. هدف از این مسأله، برون­ریزی افکار و هیجانات منفی در مورد پدیده­ی بلوغ توسط نوجوان می­باشد. سرفصل موضوعات مهم در این جلسه عبارت بودند از: تمایل به گوشه­گیری، احساس دلتنگی و خستگی، ناسازگاری، مخالفت­های اجتماعی و عدم وجود روح همکاری در نوجوان، تشدید احساسات و عواطف، فقدان اعتماد به­نفس و شرم و حیای بیش از حد.

تکلیف خانگی: اعضا باید ویژگی­های رفتاری را که در خود مشاهده می­کنند، در خانه یادداشت کنند و هر کدام را که به نظر خودشان غیرعادی است مشخص نمایند، تا در جلسه­ی بعدی به بررسی آن­ها پرداخته شود.

جلسه­ی سوم : بررسی ویژگی­های خلقی دوران نوجوانی و بلوغ

این جلسه با مرور تکالیف و تمرین جلسه­ی پیش آغاز شد. صحبت­های اعضا را درباره­ی تکلیف جلسه­ی قبل گوش داده و از اعضا خواستیم مسائل مطرح شده را به بحث بگذارند. در این میان سعی شد، اعضا نسبت به تغییرات رفتاری که در دوران بلوغ تجربه می­کنند آگاه شوند. سپس طبق عنوان جلسه­ی پیش­رو، راجع به حالات خلقی و عاطفی به­ وجود آمده در این دوره مطالبی بدین مضمون گفته شد: حساسیت زیاد، نوسانات خلقی، گرایش به برون­ریزی، بازداری رفتار، تلاش در جهت کاهش حساسیت­ها و نگرش­های منفی نسبت به ویژگی­های متظاهر در این دوره، بررسی تحولات ذهنی و عاطفی ناشی از بلوغ، بحث در مورد عواطف معمول دوران بلوغ از جمله خشم، ترس، اضطراب، محبت و ....

تکلیف خانگی: از اعضا خواسته شد برای جلسه­ی بعد نمونه­هایی از موارد وقوع خشم، ترس، اضطراب و ابراز محبت را در زندگی روزمره­ ثبت کرده و نگرش خود را نسبت به آن­ها بنویسند.

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

تعداد صفحات:               28