دسته بندی | پکیج های درمانی روانشناسی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
جریان زندگی همانند رودخانهای است که از مبدأ تا مقصد از کنار سرزمینهای مختلف و متنوعی میگذرد و سرانجام به دریا میپیوندد. نوجوانی یا بلوغ یکی از متنوعترین و پیچیدهترین چشماندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است، لذا با شناخت ابعاد روانی نوجوان، فضایی که با ابرهای سنگین و تیره بر روابط نوجوان و دیگران سایه افکنده به روشنی میگراید و واقعبینی، جایگزین بدبینی شده و حسن تفاهم، به جای سوء تفاهم بر این روابط حاکم میشود.
موریس دبس مینویسد: مقالهای که برنهایم در سال 1891 به نام «مطالعه دربارهی بلوغ» منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جهان بلوغ وادار کرد.
به دنبال آنها، روسو نقش بزرگی در تدوین نظریات مربوط به دوران بلوغ ایفا نمود. مجموعهی این مطالعات با پژوهشهای «استانلی هال» که او را پدر روان شناسی نوجوانی (بلوغ) میدانند، پیوند خورد و با انتشار کتاب «بلوغ» در سال 1905 به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی به نام هبلوژی یا «علم به احوال جوانی» شد و محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناختهای به نام «بلوغ» پرداختند. در نهایت نتیجهی این تلاشها منجر به این موضوع گردید که قرن بیستم را «عصر نوجوانی شناسی علمی» لقب دادهاند (شرفی، 1380).
تعریف و اهمیت بهداشت روانی بلوغ
تأمین سلامت دانشآموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشتروانی دانشآموزان، بهویژه در دورهی بلوغ، میتواند از بیماریها و ناهنجاریهای روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی میانجامد، مهمترین وظیفهی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروهها را جهت مقابله با چالشها و تغییرات زندگی توانمند میسازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج میدهد، جریان مییابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری بهصورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگیهایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود میبخشد. این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگیهای مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش میدهد. سطح اولیهی پیشگیری را عموم مردم تشکیل میدهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگیهای فردی- اجتماعی و ایجاد محیطهای اجتماعی- فرهنگی حمایتکننده است. یکی از جامعههای هدف برای سطح اول پیشگیری دانشآموزان هستند. برای آموزش دانشآموزان در مسیر رسیدن به هدفهای پیشگیری، بسیاری از مهارتهای ارتباطی (مهارتهای ارتباطی و عزتنفس) با برنامههای آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام). آموزش در مورد دورهی بلوغ به پسران میتواند مهمترین و اساسیترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دورهی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دورهی مهم بسیار مؤثر میباشد (مک کینزی، 2008) متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دورههای آموزشی به نوجوانان پسر داده نمیشود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کمتر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار میکنند و نوجوان ممکن است از طریق روشهای مختلفی مثل همسالان، همکلاسیها یا افراد بیاطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند (مالکی و همکاران، 1389؛ معظم، محمد-آیاز و هیروشی، 2004).
جلسات مداخله
تعداد جلسات، 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. در هر جلسه پس از مرور مباحث و تمرینات جلسهی قبل، هدف از هر جلسه و سپس موضوعات مربوط به آن جلسه مطرح میگردید و دانشآموزان با تفکر، بحث و تبادل اطلاعات به بررسی مطالب عنوان شده میپرداختند. در پایان هر جلسه، مطالب جمعبندی شده و تکالیفی برای جلسهی بعد به آنها داده میشود.
جلسهی اول: معرفی اعضا و بررسی ویژگیهای جسمانی دوران بلوغ
این جلسه با معارفهی اعضا و آشنایی با گروه آغاز شد و پس از برقراری همدلی در شرکتکنندگان، بحث رازداری و اعتماد مطرح گردید. معرفی منطق آموزش بهداشت روانی بلوغ و نیز تعیین اهداف آموزش، قدم بعدی در این جلسه بود. همچنین از اعضا خواسته شد تا در ادامه با دیگر دانشآموزان در بحثها شرکت نمایند.
محتوای مطالب بعدی این جلسه عبارت بودند از: تعریف بلوغ و ویژگیهای جسمانی دوران بلوغ، گذاشتن بحثهای گروهی در مورد بلوغ و تغییرات جسمی در این دوران، توصیف ویژگیهای جسمانی ظاهر شده در دورهی نوجوانی و بلوغ، بررسی تغییرات جسمی در چهار شاخهی مهم اندازهی بدن، تغییر در اندامهای بدن، رشد و تکامل صفات اولیه و ثانویهی جنسی، توضیح به دانشآموزان در مورد گذران این دورهی بسیار مهم و طبیعی بودن ظهور تغییرات در اندامهای مختلف.
تکلیف خانگی: دانشآموزان میبایستی تغییراتی را که احساس میکنند در آنها در حال وقوع است روی کاغذ بنویسند و برای جلسهی بعد همراه خود بیاورند.
جلسهی دوم: بررسی ویژگیهای رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ
پس از مرور تکلیف جلسهی قبل و بیان اهداف جلسهی کنونی، دربارهی ویژگیهای رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ بحث شد و مثالهایی در این زمینه ارائه گردید. بحثها بهگونهای مطرح گردید تا همهی اعضا در آن شرکت داشته باشند. هدف از این مسأله، برونریزی افکار و هیجانات منفی در مورد پدیدهی بلوغ توسط نوجوان میباشد. سرفصل موضوعات مهم در این جلسه عبارت بودند از: تمایل به گوشهگیری، احساس دلتنگی و خستگی، ناسازگاری، مخالفتهای اجتماعی و عدم وجود روح همکاری در نوجوان، تشدید احساسات و عواطف، فقدان اعتماد بهنفس و شرم و حیای بیش از حد.
تکلیف خانگی: اعضا باید ویژگیهای رفتاری را که در خود مشاهده میکنند، در خانه یادداشت کنند و هر کدام را که به نظر خودشان غیرعادی است مشخص نمایند، تا در جلسهی بعدی به بررسی آنها پرداخته شود.
جلسهی سوم : بررسی ویژگیهای خلقی دوران نوجوانی و بلوغ
این جلسه با مرور تکالیف و تمرین جلسهی پیش آغاز شد. صحبتهای اعضا را دربارهی تکلیف جلسهی قبل گوش داده و از اعضا خواستیم مسائل مطرح شده را به بحث بگذارند. در این میان سعی شد، اعضا نسبت به تغییرات رفتاری که در دوران بلوغ تجربه میکنند آگاه شوند. سپس طبق عنوان جلسهی پیشرو، راجع به حالات خلقی و عاطفی به وجود آمده در این دوره مطالبی بدین مضمون گفته شد: حساسیت زیاد، نوسانات خلقی، گرایش به برونریزی، بازداری رفتار، تلاش در جهت کاهش حساسیتها و نگرشهای منفی نسبت به ویژگیهای متظاهر در این دوره، بررسی تحولات ذهنی و عاطفی ناشی از بلوغ، بحث در مورد عواطف معمول دوران بلوغ از جمله خشم، ترس، اضطراب، محبت و ....
تکلیف خانگی: از اعضا خواسته شد برای جلسهی بعد نمونههایی از موارد وقوع خشم، ترس، اضطراب و ابراز محبت را در زندگی روزمره ثبت کرده و نگرش خود را نسبت به آنها بنویسند.
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 28